Ország / Nyelv
Országváltás
Válasszon egy másik országot vagy régiót, hogy az Ön tartózkodási helyére jellemző tartalmakat láthassa.
Válassza ki a nyelvet
irodaház alkonyatkor

Kétszeresére nőtt a kifizetetlen számlák aránya a magyar gazdaságban

A jelentősen romló fizetési fegyelem és a vevői likviditási problémák miatt tavaly megduplázódott a kifizetetlen vállalatközi számlák aránya Magyarországon, komoly aggodalmat keltve a gazdasági szereplők körében.
11 Jan 2023

Budapest, 2023. január 11. – Kifizetetlen maradt a vállalatközi (B2B) számlák 5 százaléka tavaly Magyarországon. Egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító fizetési szokásokról szóló elemzésében. A magyar vállalatok ezért is pesszimistábbak a régiós átlagnál az idei évvel kapcsolatban. A válaszadók 49 százaléka attól tart, hogy az idén lassabban fizetik ki a számláikat a vevőik, mint tavaly. Ez egy százalékkal meghaladja a közép-európai átlagot. A késedelmes fizetés oka jellemzően a vevő likviditási helyzete. A felmérés 200 magyar vállalat megkérdezésével készült.

 

Nincs ok a bizakodásra


Az Atradius válaszadói szerint drámaian ronthatja a hazai gazdaság teljesítményét a világgazdaság lassulása, az energiaválság, a magas hazai infláció és az orosz-ukrán háború együttes hatása. A 200 hazai vállalat 40 százaléka azt tapasztalta, hogy nőtt a B2B számlák forgási sebessége (DSO), vagyis a vevőik később fizettek, mint egy évvel korábban. 2021-ben ez az arány 33 százalék volt. – Ugyanez a tendencia figyelhető meg a bedőlt követeléseknél is, ráadásul itt a növekedés kiugró. Amíg két évvel ezelőtt a számlák 2,3 százalékát kellett leírni, ez tavaly 5 százalékra nőtt. Ez alapján sajnos indokolt a magyar vállalatok pesszimizmusa – mondta Vanek Balázs, az Atradius országigazgatója.

Nőtt a hitelre történő eladás


Az agrár- és élelmiszeriparban a válaszadók 60 százaléka azt nyilatkozta, hogy több vevőnek nyújtott hitelt a vásárláshoz, mint 2021-ben. Akkor az ügyletek 42 százaléka történt hitelre, az idén pedig 47 százalék esetében. A szállítók ezt azzal indokolták, hogy így új ügyfeleket tudtak szerezni, illetve meg tudták őrizni a régi klienseket a versenytársak nyomása ellenére. Több vállalat a fizetési határidő meghosszabbítását is vállalta. Tavaly 43 nap volt a fizetési határidő a két ágazatban, ez öt nappal több a 2021-es adatnál.

A hitelre történő eladás előre tört a tartós fogyasztási cikkek esetében is (53-ról 61 százalékra.) Az ágazat cégei is szívesen adtak több időt a számláik kifizetésére, az átlag fizetési határidő azonban 51-ről 49 napra csökkent.

Az acéliparban a vállalatok több mint fele (54 százalék) nem változtatott a hitelezési politikáján, 10 százalék viszont rövidebb időt adott az ügyfeleinek a számlák kifizetésére, mint 2021-ben. A fizetési határidő átlagosan 39 nap volt 2022-ben, szemben a 2021-es 35 nappal. Ezzel párhuzamosan a számlák forgási sebessége is nőtt az ágazatban, 47-ről 53 napra.

 

Likviditási problémák, cash flow-hatás, továbbtartozás

Az élelmiszeriparban a számlák 35 százalékát késve fizették ki a vevők 2022-ben, 6 százalékát pedig egyáltalán nem. A tartós fogyasztási cikkek esetében a késve fizetés aránya 33 százalék, a bedőlt követeléseké 5 százalék. Az acéliparban a vevők 31 százaléka fizette ki késve a szállítót, 4 százalék pedig egyáltalán nem fizetett.

A késedelmes fizetést főképp a vevők likviditási problémái okozták, de az Atradius országigazgatója figyelmeztet arra, hogy a valóság rosszabb lehet, mint amit az adatok mutatnak. – Itt azt kell látni, hogy a válaszok között lehetséges volt megadni az adminisztratív okot és a kifizetés tudatos késleltetését is. Valószínű, hogy sok vállalat adminisztratív csúszása vagy tudatos késlekedése mögött valójában a likviditás kérdése áll. – mondta Vanek Balázs, az Atradius országigazgatója.

Az országigazgató hozzátette: a DSO-k növekedése (az élelmiszeriparban pl. 80 nap) aggasztja a gazdaság összes szereplőjét. Egyes válaszadók úgy próbálták erősíteni a saját készpénzforgalmukat, hogy kedvezményt adtak a vevőiknek korai kifizetés esetén. Jellemző technika volt az is, hogy a vállalatok a korábbinál több időt és pénzt áldoztak a számlák behajtására. A vizsgált szektorok mindegyikére igaz, hogy a cégek gyakran kénytelenek voltak késleltetni a saját beszállítóik kifizetését. A cash flow problémájának menedzselésére a felmérésben részt vevő vállalatok egyharmada hitelbiztosítást vett igénybe.

 

Mit várnak a magyar vállalatok 2023-tól?

Az Atradius felmérése szerint a 200 magyar vállalat 46 százaléka arra számít, hogy az idén csökken majd a cég teljesítménye. 49 százalék úgy véli, hogy tovább nő a számlák forgási sebessége, mert nem javul majd a vevőik likviditása. A válaszadók közül azok csak a cégek nem tartanak a DSO romlásától, amelyeknek van hitelbiztosításuk.

 

Summary
  • Megduplázódott a bedőlt követelések aránya: A vállalatközi számlák 5%-át kellett leírni 2022-ben, szemben a két évvel korábbi 2,3%-kal, ami erősíti a magyar cégek pesszimizmusát.
  • Fizetési késedelmek és likviditási gondok: A válaszadók 49%-a attól tart, hogy 2023-ban tovább nő a számlák forgási sebessége (DSO), mivel a vevők likviditása nem javul; az élelmiszeriparban például 80 napra nőtt az átlagos DSO.
  • Hitelre történő értékesítés terjedése: Az agrár- és élelmiszeriparban, valamint a tartós fogyasztási cikkek piacán nőtt a hitelre történő eladások aránya (például 47%-ra és 61%-ra), a cégek hosszabb fizetési határidőkkel próbálták megtartani ügyfeleiket.

Kapcsolat

Ha bármi kérdése van, lépjen velünk kapcsolatba.

Kérjen ingyenes ajánlatot